東海道・山陽・九州新幹線のトピックス

東海道・山陽・九州新幹線のトピックス

山陽新幹線の最近のトピックス

20140123_comtrac-versionup.jpg picture by Deval Patrick

東海道・山陽新幹線の運転管理システム「COMTRAC」(コムトラック;COMputer aided TRaffic Control system)がバージョンアップ。1日あたりの最大列車本数が拡大するとともに、ターミナル駅でのポイント切り替え時間が短縮されました。

COMTRACは山陽新幹線新大阪~岡山間が改行した1972年に導入された運転管理システム。当初はポイントの切り替えなどを自動で行うシステムでしたが、機能が順次拡張され、現在は「進路制御系システム」「運行表示系システム」「情報処理系システム」の3つの系統システムにより新幹線の運行に関する情報の管理や機器の制御を総合的に行うシステムに成長しました。

01/12には従来の第8世代から第9世代に切り替えを実施。新しいCOMTRACの導入によって、1日に設定できる最大列車本数も1,800本から3,000本に拡大し、需要に応じた弾力的な列車設定が可能となりました。また、ターミナル駅でのポイントの切り替え時間を従来システムに対して約4秒短縮することで、トラブルにより乱れたダイヤの回復を早めることが可能になるそうです。

JR Central said that they replaced COMTRAC (COMputer aided TRaffic Control system) with its new generation. The new system can handle more trains than before and switch the route faster.

COMTRAC is a centralized traffic control system of Tokaido and Sanyo Shinkansen. It was introduced in 1972, when Sanyo Shinkansen was opened between Shin-Osaka and Okayama. At first, it was a simple computer system as a route controller. Through a function enhancement for several decades, COMTRAC has grown to manage information and facilities concerning to the Shinkansen train operation with three main systems of PRC (Programmed Route Control), MAP (Man-Machine Advanced Processor) and EDP (Electronic Data Processing Computer).

On January 12, the eighth-generation COMTRAC was replaced with the ninth-generation one. The new system can handle 3,000 trains a day (1,700 before) to enable flexible train operation with demand. And it can switch the route about four seconds faster than before. It is expected that this new COMTRAC will shorten recovery from the disruption of train services.

詳細:JR東海 - 【社長会見】東海道・山陽新幹線運転管理システム取替工事の完了について (2013/12/19)

20140114_system-usage-1312.jpg picture by Stefanos Kofopoulos

JR各社から、年末年始の新幹線の利用状況が発表されました。01/03には東京都内で発生した沿線火災の影響により一部の列車に運休や遅延が生じましたが、9連休となる日並びの良さや好天に恵まれたこともあり、全体としては新幹線の利用状況は概ね好調、前年を上回る利用がありました。

2013/12/27~2014/01/05の期間中の利用者は、東海道新幹線が3,501千人(前年比107%)、山陽新幹線が1,788千人(同109%)、九州新幹線が326千人(同107%)。下りのピークは、山陽新幹線が12/29(日)、東海道新幹線と九州新幹線が12/30(月)。上りのピークは各線とも01/04(土)だったそうです。

沿線火災に見舞われた東海道新幹線では、翌日の01/04(土)の上り利用人員が296千人に達し、前年のピーク(2013/01/03 247千人)と比べても120%の混雑となりました。この日、東京口では201本の上り列車が運転されましたので、早朝から深夜まで平均して1列車あたりの乗客は1,475名。各列車の定員は1,323名ですから、列車ごとに平均152名の方が立ったまま移動された計算になります。時間帯や列車によって、これより多くの方が乗車されたケースもあったかと思います。混雑時のご移動、お疲れさまでした。

さて。当サイト「新幹線時刻表」は、この年末年始期間中、139千人の方に194千回ご訪問いただき、ページビューは674千回になりました。また、12月の1ヶ月間ではユーザー数314千人、訪問数454千回、ページビュー1,647千回となりました。PCからのご利用は35.3%、モバイル端末が60.1%、タブレット端末は4.6%でした。いつも「新幹線時刻表」をご利用いただき、ありがとうございます。

年末年始期間の新幹線のご利用状況
  • 東海道新幹線(小田原近辺):3,501千人(前年比106%)
    ※小田原~静岡間の「のぞみ」「ひかり」と新横浜~小田原間の「こだま」の合計
  • 山陽新幹線(新大阪~西明石間):1,788千人(前年比109%)
  • 山陽新幹線(岡山~広島間):1,345千人(前年比110%)
  • 山陽新幹線(広島~新山口間):983千人(前年比111%)
  • 山陽新幹線(小倉~博多間):726千人(前年比112%)
  • 九州新幹線(博多~熊本間):326千人(前年比107%)
  • 九州新幹線(熊本~鹿児島中央間):177千人(前年比107%)
2013年12月度当サイトのご利用状況
  • ユーザ数:314,816
  • 訪問数:454,051
  • ページビュー:1,647,357

JR companies reported the usage conditions during the winter holidays. Due to the fire disaster in Tokyo on January 3, train services were partially disrupted. But the transportation usage was on a strong note and exceeded the last year's passenger volume, because of a good calendar for long holidays and actual fine weather.

During the period from December 27, 2013 to January 5, 2014, 3,501 thousand passengers traveled by Tokaido Shinkansen (107% over the previous year), 1,788 thousand by Sanyo Shinkansen (109%) and 326 thousand by Kyushu Shinkansen (107%). The peak of westbound crowding of Tokaido Shinkansen and Kyushu Shinkansen was on December 30, and of Sanyo Shinkansen was on December 29. The peak of eastbound crowding was on January 4.

JR Central said that 296 thousand passengers traveled by Tokaido Shinkansen on January 4, the next day of the fire accident. That was up 20% compared with the peak day in the last winter holidays. 201 trains for Tokyo were in service on that day, one train carried 1,475 persons on average. Because every 16-car set has 1,323 seats, 152 passengers a train traveled standing up by simple arithmetic. More passengers got in some train. Many passengers must be made exhausted by traveling in crowded period.

During this winter holidays, this site "Shinkansen Timetable" was visited 194 thousand times by 139 thousand users. The page view was 674 thousand times. In December, 314 thousand user visited 454 thousand times, and the page view was 1,647 thousand. The 35.3% of users accessed through PC, 60.1% through mobile, 4.6% through tablet. Thank you for using this site "Shinkansen Timetable".

Passenger Volumes of Shinkansen During winter Holidays
  • Tokaido Shinkansen (around Odawara): 3,501 thousand passengers (106% of the previous year)
    *Nozomi and Hikari on Odawara - Shizuoka, and kodama on Shin-Yokohama - Odawara.
  • Sanyo Shinkansen (Shin-Osaka - Nishi-Akashi): 1,788 thousand passengers (109% of the previous year)
  • Sanyo Shinkansen (Okayama - Hiroshima): 1,345 thousand passengers (110% of the previous year)
  • Sanyo Shinkansen (Hiroshima - Shin-Yamaguchi): 983 thousand passengers (111% of the previous year)
  • Sanyo Shinkansen (Kokura - Hakata): 726 thousand passengers (112% of the previous year)
  • Kyushu Shinkansen (Hakata - Kumamoto): 326 thousand passengers (107% of the previous year)
  • Kyushu Shinkansen (Kumamoto - Kagoshima-Chuo): 177 thousand passengers (107% of the previous year)
System Usage of December, 2013
  • Unique Visitors: 314,816
  • Visits: 454,051
  • Pageviews: 1,647,357

詳細:JR東海 - 平成25年度年末年始期間のご利用状況 (2014/01/06)JR西日本 - 平成25年度年末年始期間のご利用状況 (2014/01/06)JR九州 - 年末年始期間中のお客さまのご利用について (2014/01/06)

関連記事:速報、年末年始の予約状況 (2013/12/21)

20130108_vending-machine-removal.jpg picture by Stéfan

東海道・山陽新幹線の16両編成の車両に設置されている自動販売機が、03/15のダイヤ改正に合わせて営業を終了し、撤去されるそうです。

自動販売機が撤去されるのは、N700系(16両編成、自販機2台設置)と700系(16両編成、自販機6台設置)車両。自動販売機があった場所では、今後、新たに無線LAN設備を活用したサービス向上の可能性について実験が行われる予定です。

なお、車内販売のサービスがない東海道新幹線の「こだま」では、自動販売機の撤去後は車内で飲料の購入ができなくなります。ご乗車の前か途中駅での通過待ちの時間に駅売店等を利用することが必要となる点、ご注意ください。

JR Central and JR West announced that the vending machine service in Shinkansen trains of 16-car sets will be no longer available after March 15.

The machine to be removed are in 16-car sets of Series N700 and 700. A set of Series N700 has two and Series 700 has six. The site of vending machines will be used to run experiments for improvement of in-car service with Wi-Fi apparatus.

Now, in Kodama trains, in-car sales are not available. After the vending machines are removed, there is no way to get beverages in such trains. Passengers of Kodama trains will be required to use station kiosks before boarding or within the long stopping to be passed by during the travel.

詳細:JR東海 - 平成26年3月ダイヤ改正について (2013/12/20)JR西日本 - 平成26年春ダイヤ改正について (2013/12/20)

関連記事:2014春のダイヤ改正情報発表 (2013/12/30)

20140105_wakatoku-hayatoku.jpg picture by rok1966

29歳以下を対象にした割引きっぷが、JR西日本のオンライン予約システム「e5489」で販売されます。

今回販売されるのは「若トク早特きっぷ」。新大阪・新神戸~小倉・博多間の片道、上下各5本(計10本)の指定列車に限り乗車可能な割引きっぷです。

利用者は29歳以下限定で、年齢の証明できる公的書類の携行が必要。30歳以上の人でも購入することはできますので、30歳以上のJ-WESTネット会員が29歳以下の非会員にきっぷを譲渡することも可能です。

「若トク早特きっぷ」の概要
  • きっぷの名称:若トク早特きっぷ
  • 利用期間:2014/01/25(土)~03/14(金)
  • 販売期間:2014/01/09(木)~02/28(金)
    ※ご乗車日1ヶ月前の10:00から14日前の23:00まで販売
  • 有効期間:1日間
  • きっぷの効力:出発駅から到着駅まで、対象列車(「のぞみ」「ひかり」、上下各5本)の普通車指定席を片道利用できます。
  • 設定区間と価格:新大阪(市内)・新神戸(市内)~小倉(市内)・博多(市内) 8,500円 (約38~42%オフ)
    ※割引率は通常期の「のぞみ」料金との比較。
  • 対象列車:
    • ひかり491 (名古屋 06:35 → 博多 10:14)
    • のぞみ15 (東京 08:10 → 博多 13:14)
    • のぞみ21 (東京 09:30 → 博多 14:39)
    • のぞみ37 (東京 13:30 → 博多 18:40)
    • のぞみ53 (東京 17:10 → 博多 22:14)
    • のぞみ10 (博多 07:45 → 東京 12:53)
    • のぞみ24 (博多 11:05 → 東京 16:13)
    • のぞみ30 (博多 12:29 → 東京 17:33)
    • のぞみ40 (博多 14:45 → 東京 19:53)
    • ひかり444 (博多 20:50 → 新大阪 23:32)
  • 利用条件:
    • JR西日本のオンライン予約システム「e5489」でJ-WESTネット会員限定に販売されます。
    • 29歳以下限定。ご利用の際は年齢を確認できる公的書類の携行が必要です。
  • 販売箇所:e5489のサイトか電話予約で購入できます。
  • 備考:
    • このきっぷで販売される座席は、列車ごとに数が限定されています。
    • ご購入の際に、往復の列車と座席が確定します。以降、列車の変更はできません。

JR West announced that they will release a new discount ticket for travelers under 29 years old for a limited time.

The new ticket is "Wakatoku Hayatoku Ticket" (若トク早特きっぷ). This ticket allows a single trip between Shin-Osaka, Shin-Kobe - Kokura, Hakata by 10 specified trains.

The travelers must be up to 29 years old and are required to have a proof of age. Because the purchasers don't have to be under 29, a J-WEST member over 30 can buy and give someone under 29 this ticket.

Overview of Wakatoku Hayatoku Ticket
  • Name of the ticket:Wakatoku Hayatoku Ticket (若トク早特きっぷ)
  • Travel dates:Sat, January 25, 2014 - Fri, March 14
  • Period of selling:Thu, January 9, 2014 - Fri, February 28
    * Tickets are available from 10:00 on the day of a month to 23:00 of 14 days before departure.
  • Maximum period of travel:one day
  • Effects of the ticket:This ticket allows one-way trip by specified Nozomi and Hikari train's assigned seats in second class cars.
  • Available sectors and prices:Shin-Osaka (city), Shin-Kobe (city) - Kokura (city), Hakata (city) JPY 8,500 (saving about 38-42%)
    * Shown discount rates are against regular season's fare.
  • Available trains:
    • Hikari 491 (Nagoya 06:35 → Hakata 10:14)
    • Nozomi 15 (Tokyo 08:10 → Hakata 13:14)
    • Nozomi 21 (Tokyo 09:30 → Hakata 14:39)
    • Nozomi 37 (Tokyo 13:30 → Hakata 18:40)
    • Nozomi 53 (Tokyo 17:10 → Hakata 22:14)
    • Nozomi 10 (Hakata 07:45 → Tokyo 12:53)
    • Nozomi 24 (Hakata 11:05 → Tokyo 16:13)
    • Nozomi 30 (Hakata 12:29 → Tokyo 17:33)
    • Nozomi 40 (Hakata 14:45 → Tokyo 19:53)
    • Hikari 444 (Hakata 20:50 → Shin-Osaka 23:32)
  • Terms of use:
    • This ticket will be sold only for online members of J-WEST through "e5489" service.
    • This ticket is only for young travelers, aged up to 29. To bring a document of age is required during the travel.
  • Purchasable at:online or by phone
  • Remarks:
    • This ticket's availability is limited on a train-to-train basis.
    • The trains and seats of both-way must be assigned at the time of purchase. Changes are not permitted.

詳細:JR西日本 - 「若トク早特きっぷ」を新発売! (2013/12/25)

20140102_winter-seat-availability.jpg picture by 椎野まこと

あけましておめでとうございます。ことしも当サイト「新幹線時刻表」をよろしくお願いします。

さて。年始の東海道・山陽・九州新幹線上りの混雑ピークは01/04(土)と予想されています。このピーク日の前後について、当サイト「新幹線時刻表」が独自に普通車指定席の予約状況を調査しました。予約状況は刻々と変化しますが、混雑傾向を把握するためのご参考までお知らせします。

以下のグラフは、6~24時の各時間帯に発車する列車について、予約状況をまとめたものです。横軸が時間帯、縦軸が列車の本数で、青色は空席のある列車、黄色は空席が残りわずかな列車、赤色が満席の列車の数を示します。青色の棒が高い時間帯なら、まだ指定席に余裕がありそうです。

データは、いずれも2014/01/02午前時点のものです。最新の指定席予約状況は、JRサイバーステーション(空席案内)でご確認ください。

上り:新大阪→東京 (東海道新幹線内)
20140102_winter-seat-availabilities_01_ostk.gif

左から、01/03、04、05の予約状況。

上り:博多→新大阪 (山陽新幹線内)
20140102_winter-seat-availabilities_02_hkos.gif

左から、01/03、04、05の予約状況。

上り:鹿児島中央→博多 (九州新幹線内)
20140102_winter-seat-availabilities_03_kchk.gif

左から、01/03、04、05の予約状況。

上り:博多→東京 (東海道・山陽新幹線直通)
20140102_winter-seat-availabilities_04_hktk.gif

左から、01/03、04、05の予約状況。

上り:鹿児島中央→新大阪 (山陽・九州新幹線直通)
20140102_winter-seat-availabilities_05_kcos.gif

左から、01/03、04、05の予約状況。

For this winter holidays returning, JR Central, JR West and JR Kyushu estimated that the peak of crowding will be on January 4. This site Shinkansen Timetable independently surveyed the seat availablility of around the peak day and drawn the charts as below. They maybe of some help to find remained seats.

On the graphs, horizontal axes mean hours of 6 to 24 of each day and vertical the number of trains. The bar of blue shows unoccupied trains, yellow near capacity and red full occupancy. So it may easy to book trains at the hours with stretching blue bar.

The survey was performed at the morning of January 02, 2014. Visit the site of JR Cyber Station and get up-to-the-minute details.

eastbound: from Shin-Osaka to Tokyo by Tokaido Shinkansen
20140102_winter-seat-availabilities_01_ostk.gif

From left, January 3, 4 and 5's seat availablility.

eastbound: from Hakata to Shin-Osaka by Sanyo Shinkansen
20140102_winter-seat-availabilities_02_hkos.gif

From left, January 3, 4 and 5's seat availablility.

eastbound: from Kagoshima-Chuo to Hakata by Kyushu Shinkansen
20140102_winter-seat-availabilities_03_kchk.gif

From left, January 3, 4 and 5's seat availablility.

eastbound: from Hakata to Tokyo by Tokaido and Sanyo's thru service
20140102_winter-seat-availabilities_04_hktk.gif

From left, January 3, 4 and 5's seat availablility.

eastbound: from Kagoshima-Chuo to Shin-Osaka by Sanyo and Kyushu's thru service
20140102_winter-seat-availabilities_05_kcos.gif

From left, January 3, 4 and 5's seat availablility.

詳細:JR東海 - 平成25年度 年末年始期間の指定席予約状況について (2013/12/13)JR西日本 - 年末年始期間の指定席予約状況について (2013/12/13)JR九州 - 今年の年末年始は快適な列車で出かけよう! (2013/12/13)

関連記事:速報、年末年始の予約状況 (2013/12/21)

20131230_train-schedules-from-2014-spring.jpg picture by camknows

来春実施されるダイヤ改正の概要が、JR各社から発表されました。改正日は2014/03/15(土)。東海道新幹線での「のぞみ10本ダイヤ」導入、山陽・九州新幹線の「みずほ」増便、「さくら」の停車パタン見直しの他、各所での所要時間短縮が行われ、新幹線がより便利になりそうです。

ダイヤ改正の主なポイントは以下のとおりです。

東海道新幹線で「のぞみ10本ダイヤ」本格化

東海道新幹線で、1時間あたり最大10本の「のぞみ」をほぼすべての時間帯で運転可能な「のぞみ10本ダイヤ」が導入されます。従来の「のぞみ9本ダイヤ」では、1時間に10本の「のぞみ」を運転できるのは下りの一部時間帯(東京発7・8・17・18・19時台)だけでしたが、改正後は下りが東京発7~20時台、上りが東京着9~21時台で、臨時列車も含めて最大10本の「のぞみ」が運転可能になります。ゴールデンウィークやお盆など混雑する時期に合わせて、多くの臨時「のぞみ」が設定される見込みです。

「みずほ」が増発、姫路にも停車

山陽・九州新幹線を直通する「さくら」1往復を速達タイプの「みずほ」に変更し、「みずほ607号」(新大阪 16:59 → 鹿児島中央 20:49)、「みずほ604号」(鹿児島中央 08:56 → 新大阪 12:44)として運転されます。これにより、「みずほ」は朝3往復・夜3往復の1日合計6往復に。

また、新設される上記1往復の「みずほ」の他、下り初便・上り最終便が新たに姫路に停車。姫路の下り始発列車は9分繰り上がり、上りの最終列車は7分繰り下がります。兵庫県西部から中国・九州方面へのご利用が、さらに便利になります。姫路に停車する「みずほ」は、以下の4本です。

  • みずほ601 姫路発 06:29 (新大阪 06:00 → 鹿児島中央 09:48)
  • みずほ607 姫路発 17:29 (新大阪 16:59 → 鹿児島中央 20:49) ※新設列車
  • みずほ604 姫路着 12:15 (鹿児島中央 08:56 → 新大阪 12:44) ※新設列車
  • みずほ610 姫路着 23:08 (鹿児島中央 19:49 → 新大阪 23:37)
広島発「のぞみ」の概ね20分間隔化

昼間時間帯の広島駅での上り「のぞみ」の発車間隔が、概ね20分間隔に揃えられます。また、主に平日に東京~広島間で運転されている「のぞみ101号」(東京 07:40 → 広島 11:41)と「のぞみ160号」(広島 07:18 → 東京 11:23)が毎日運転になります。

「のぞみ」「さくら」の山陽新幹線内の停車駅見直し

徳山で「のぞみ」、新山口で「さくら」の停車回数が増えます。徳山に停車する「のぞみ」は現行の上下10本を上下15本として5本増加(「さくら」は13本→10本、3本減少)、新山口に停車する「さくら」は現行の上下18本を23本として5本増加(「のぞみ」は28本→23本、5本減少)。徳山からは関西・東京方面、新山口からは九州方面へのご利用が便利になります。

「さくら」の九州新幹線内の停車駅見直し

九州新幹線内で「さくら」の停車駅が見直され、新鳥栖・久留米の両駅にすべての「さくら」が停車するようになります。これにより、ダイヤ改正後の「さくら」の九州新幹線内での停車パタンは、原則として、博多~鹿児島中央間で新鳥栖・久留米・熊本・川内の4駅に停車するタイプと、これらに加えて熊本以南の各駅に停車するタイプの2つに。

また、筑後船小屋・新大牟田・新玉名に停車する「さくら」も時間帯の見直しが行われ、上りが朝2本ずつ、下りが夜1本となります。朝1本目の上り「さくら」と夜の下り「さくら」による日帰りでも、広島で8時間半~10時間半、新大阪で5時間半~7時間半の滞在が可能。朝2本目の上り「さくら」の利用でも、広島で7時間、新大阪で4時間弱の滞在が可能になります。

一部の「のぞみ」「ひかり」が名古屋~京都間の所要時間短縮

岐阜羽島・米原に停車する「ひかり」にN700系を投入し、当該「ひかり」の所要時間を東京~新大阪間で3分程度短縮します。所要時間が短縮されるのは、東京発9~16時台33分発の下り「ひかり」と東京着10~22時台10分着の上り「ひかり」。また、この「ひかり」を名古屋~京都間で追い抜く後続の「のぞみ」も東京~新大阪間で所要時間を3分程度短縮。「ひかり」1本に対して「のぞみ」3本のスピードアップが可能なため、東京~新大阪間を2時間33分で結ぶ「のぞみ」が大幅に増加します。

山陽新幹線の一部「こだま」が所要時間短縮

山陽新幹線で、一部「こだま」の広島~博多間の所要時間を最大26分短縮し、速達化が進められます。

九州新幹線が減便

博多~熊本間の「さくら」(上下10本)が全廃。その他、「さくら」1本と「つばめ」1本が削減され、九州新幹線の1日あたりの運転本数は137本から125本に減少します。

N700系で運転する「ひかり」「こだま」の増加

東海道新幹線で700系からN700系への車両の置き換えが進み、最新型のN700系で運転される「ひかり」「こだま」の本数が大幅に増加します。定期列車の本数で見ると、N700系「ひかり」はこれまでの19本が39本に、N700系「こだま」は26本が41本に。東海道新幹線の定期列車312本のおよそ8割(243本)がN700系で運転されるようになります。

JR companies released the outlines of new service schedule changed in next spring. The revise date will be March 15, 2014. Tokaido Shinkansen starts "Ten-Nozomi Schedule". And increasing of the number of Mizuho service, fixing of Sakura stop stations, and reducing of travel times will lead Shinkansen service to be more convenient.

The major modifications are as follows.

New "Ten-Nozomi Schedule" on Tokaido Shinkansen

Tokaido Shinkansen starts new "Ten-Nozomi Schedule", which enables operating 10 Nozomi trains within an hour just about the whole day. Running "Nine-Nozomi Schedule" allows to operate westbound 10 Nozomi trains within an hour during 07:00 - 08:59 and 17:00 - 19:59. With "Ten-Nozomi Schedule", ten of westbound Nozomi can depart Tokyo hourly from 09:00 to 21:59 and the eastbound can arrive at Tokyo from 09:00 to 21:59, including extra services. During the busiest seasons, many extra trains will be set.

Increasing of Mizuho service

Two Sakura service, one to the west and the other to the east, are changed to Mizuho. The new Mizuho services are "Mizuho 607" (Shin-Osaka 16:59 → Kagoshima-Chuo 20:49) and "Mizuho 604" (Kagoshima-Chuo 08:56 → Shin-Osaka 12:44). With these, 12 Mizuho services, three to the west in the morning, the other three in the evening, v.v. , will be available in a day.

Adding to these new two, the first westbound one and the last eastbound one will newly stop at Himeji. They moves the first westbound service forward nine minutes and the last eastbound down by seven minutes. It will make the Shinkansen travel from the western part of Hyogo Pref. to Chugoku and Kyushu Area more useful. The four Himeji stopping Mizuho services are as follows.

  • Mizuho 601, Himeji d. 06:29 (Shin-Osaka 06:00 → Kagoshima-Chuo 09:48)
  • Mizuho 607, Himeji d. 17:29 (Shin-Osaka 16:59 → Kagoshima-Chuo 20:49) #new service
  • Mizuho 604, Himeji a. 12:15 (Kagoshima-Chuo 08:56 → Shin-Osaka 12:44) #new service
  • Mizuho 610, Himeji a. 23:08 (Kagoshima-Chuo 19:49 → Shin-Osaka 23:37)
Equalizing of Nozomi intervals at Hiroshima

The midday eastbound Nozomi services departing at Hiroshima will be in subequally 20-minute intervals. And "Nozomi 101" (Tokyo 07:40 → Hiroshima 11:41) and "Nozomi 160" (Hiroshima 07:18 → Tokyo 11:23) currently run on weekdays will be available every day.

Fixing of Nozomi and Sakura stop stations on Sanyo Shinkansen

More Nozomi trains stop at Tokuyama and more Sakura at Shin-Yamaguchi. At Tokuyama, 15 Nozomi trains will stop, five more than at present, and ten Sakura trains will stop, three less than at present. At Shin-Yamaguchi, 18 Sakura trains will stop, five more than at present, and 23 Nozomi trains will stop, five less than at present. The travels from Tokuyama to Kansai and Tokyo Area, and from Shin-Yamaguchi to Kyushu Area will be improved.

Fixing of Sakura stop stations on Kyushu Shinkansen

With the fixing of Sakura stop stations on Kyushu Shinkansen, all Sakura trains will stop at both of Shin-Tosu and Kurume. This makes roughly two kinds of Sakura, one stops at four stations of Shin-Tosu, Kurume, Kumamoto and Sendai between Hakata and Kagoshima-Chuo, and the other stops at these and all of the south of Kumamoto.

And Sakura trains, stopping at Chikugo-Funagoya, Shin-Omuta and Shin-Tamana, will be changed. Two eastbound service in the morning and one westbound in the evening will be available at these stations. The morning first Sakura and evening returning Sakura enable 8.5 - 10.5 hours stay at Hiroshima or 5.5 - 7.5 hours at Shin-Osaka within a day trip. Even the morning second Sakura provides seven hours stay at Hiroshima or four hours at Shin-Osaka.

Speed-up of some Nozomi and Hikari between Nagoya and Kyoto

Hikari trains stopping at Gifu-Hashima and Maibara cut their travel times between Tokyo and Shin-Osaka by about three minutes by introducing of Series N700. The speed-up trains are westbound services departing Tokyo hourly from 09:33 to 16:33 and eastbound services arriving from 10:10 to 22:10. And Nozomi trains, getting ahead of those Hikari trains between Nagoya and Kyoto, are also able to reduce their travel time by about three minutes. Because one Hikari makes three Nozomi to cut their times, the number of Nozomi trains connecting Tokyo and Shin-Osaka within two hours and 33 minutes will be increased.

Cut-down of some Kodama train's travel time on Sanyo Shinkansen

On Sanyo Shinkansen, some Kodama train cuts its travel time by 26 minutes at a maximum between Hiroshima and Hakata.

Reducing of Kyushu Shinkansen service

The shuttle service of Sakura between Hakata and Kumamoto will be abolished totally. Additionally, one Sakura and one Tsubame services will also be suspended. The frequency of Kyushu Shinkansen will be reduced from 137 services a day to 125.

Increasing of Series N700 Hikari and Kodama

Because the replacement of Series 700 cars by N700 is going well, the number of Hikari and Kodama trains operated by N700 will greatly be increased. The regular Hikari operations by Series N700 are from 19 to 39, Kodama are from 26 to 41. 243 of 312 regular trains will be N700 as a whole of Tokaido Shinkansen.

詳細:JR東海 - 平成26年3月ダイヤ改正について (2013/12/20)JR西日本 - 平成26年春ダイヤ改正について (2013/12/20)JR九州 - 平成26年春ダイヤ改正 (2013/12/20)

関連記事:2013年春ダイヤ改正概要発表 (2012/12/29)

20131227_specialtrain-on0102.jpg picture by David McKelvey

2014/01/02(木)に福岡で開催されるコンサートに合わせて、博多~広島間に臨時列車が運転されるそうです。

臨時列車として運転されるのは、「ひかり592」(博多21:07→広島22:41)。700系車両(16両編成)で自由席が1~5号車、指定席が6~16号車です。この列車の指定席は12/26(木)から販売が開始されています。

「ひかり592」の詳細
  • 列車名:ひかり592
  • 運転日:2014/01/02(木)
  • 運転区間:博多(21:07)→広島(22:41)
    ※途中、小倉(21:23)、新下関(21:33)、新山口(21:58)、徳山(22:15)に停車します。

The West Japan Railway Company announced that a special train will be added to run from Hakata to Hiroshima, to meet a concert in Fukuoka.

The added train is Hikari 592, from Hakata (21:07) to Hiroshima (22:41), a 16-car set of Series 700. Cars 1 - 5 are free seating and cars 6 -16 are bookable. The reservation tickets have been sold since December 26.

Overview of Hikari 592
  • Train name: Hikari 592
  • Date: Thu, January 2, 2014
  • Travel sector: Hakata (21:07) - Hiroshima (22:41)
    * The train stops at Kokura (21:23), Shin-Shimonoseki (21:33), Shin-Yamaguchi (21:58) and Tokuyama (22:15).

詳細:JR西日本 - 山陽新幹線における臨時「ひかり」号の運転について (2013/12/20)

関連記事:22日、博多~広島に臨時列車 (2013/12/12)

20131221_winter-seat-availabilities.jpg picture by 椎野まこと

年末年始(2013/12/27(金)~2014/01/05(日))の混雑ピークは、東海道・山陽新幹線で下りが12/28(土)、上りが01/04(土)、九州新幹線で下りが12/29(日)、上りが01/04(土)と予想されています。このピーク日の前後について、当サイト「新幹線時刻表」は独自に普通車指定席の予約状況を調査しました。予約状況は刻々と変化しますが、混雑傾向を把握するためのご参考までお知らせします。

以下のグラフは、6~24時の各時間帯に発車する列車について、予約状況をまとめたものです。横軸が時間帯、縦軸が列車の本数で、青色は空席のある列車、黄色は空席が残りわずかな列車、赤色が満席の列車の数を示します。青色の棒が高い時間帯なら、まだ指定席に余裕がありそうです。

データは、いずれも2013/12/21夕刻時点のものです。最新の指定席予約状況は、JRサイバーステーション(空席案内)でご確認ください。

下り:東京→新大阪 (東海道新幹線内)
20131221_winter-seat-availabilities_1_tkos.gif

左から、12/27、28、29の予約状況。

上り:新大阪→東京 (東海道新幹線内)
20131221_winter-seat-availabilities_2_ostk.gif

左から、01/03、04、05の予約状況。

下り:新大阪→博多 (山陽新幹線内)
20131221_winter-seat-availabilities_3_oshk.gif

左から、12/27、28、29の予約状況。

上り:博多→新大阪 (山陽新幹線内)
20131221_winter-seat-availabilities_4_hkos.gif

左から、01/03、04、05の予約状況。

下り:博多→鹿児島中央 (九州新幹線内)
20131221_winter-seat-availabilities_5_hkkc.gif

左から、12/27、28、29の予約状況。

上り:鹿児島中央→博多 (九州新幹線内)
20131221_winter-seat-availabilities_6_kchk.gif

左から、01/03、04、05の予約状況。

下り:東京→博多 (東海道・山陽新幹線直通)
20131221_winter-seat-availabilities_7_tkhk.gif

左から、12/27、28、29の予約状況。

上り:博多→東京 (東海道・山陽新幹線直通)
20131221_winter-seat-availabilities_8_hktk.gif

左から、01/03、04、05の予約状況。

下り:新大阪→鹿児島中央 (山陽・九州新幹線直通)
20131221_winter-seat-availabilities_9_oskc.gif

左から、12/27、28、29の予約状況。

上り:鹿児島中央→新大阪 (山陽・九州新幹線直通)
20131221_winter-seat-availabilities_10_kcos.gif

左から、01/03、04、05の予約状況。

For this winter (December 27, 2013 - January 5, 2014), the Central Japan Railway Company and the West Japan Railway Company estimated that the peak of crowding will be on December 28 for westbound trains and on January 4 for eastbound. And the Kyushu Railway Company estimated those dates will be December 29 for westbound, and on January 4 for eastbound.

The charts shown below the indicate seat availability of around the peak days by this site Shinkansen Timetable's independent survey. They maybe of some help to find remained seats. On the graphs, horizontal axes mean hours of 6 to 24 of each day and vertical the number of trains. The bar of blue shows underoccupied trains, yellow near capacity and red full occupancy. So it may easy to book trains at the hours with stretching blue bar.

The survey was performed at the evening of December 21, 2013. Visit the site of JR Cyber Station and get up-to-the-minute details.

westbound: from Tokyo to Shin-Osaka by Tokaido Shinkansen
20131221_winter-seat-availabilities_1_tkos.gif

From left, December 27, 28 and 29's seat availabilities.

eastbound: from Shin-Osaka to Tokyo by Tokaido Shinkansen
20131221_winter-seat-availabilities_2_ostk.gif

From left, January 3, 4 and 5's seat availabilities.

westbound: from Shin-Osaka to Hakata by Sanyo Shinkansen
20131221_winter-seat-availabilities_3_oshk.gif

From left, December 27, 28 and 29's seat availabilities.

eastbound: from Hakata to Shin-Osaka by Sanyo Shinkansen
20131221_winter-seat-availabilities_4_hkos.gif

From left, January 3, 4 and 5's seat availabilities.

westbound: from Hakata to Kagoshima-Chuo by Kyushu Shinkansen
20131221_winter-seat-availabilities_5_hkkc.gif

From left, December 27, 28 and 29's seat availabilities.

eastbound: from Kagoshima-Chuo to Hakata by Kyushu Shinkansen
20131221_winter-seat-availabilities_6_kchk.gif

From left, January 3, 4 and 5's seat availabilities.

westbound: from Tokyo to Hakata by Tokaido and Sanyo's thru service
20131221_winter-seat-availabilities_7_tkhk.gif

From left, December 27, 28 and 29's seat availabilities.

eastbound: from Hakata to Tokyo by Tokaido and Sanyo's thru service
20131221_winter-seat-availabilities_8_hktk.gif

From left, January 3, 4 and 5's seat availabilities.

westbound: from Shin-Osaka to Kagoshima-Chuo by Sanyo and Kyushu's thru service
20131221_winter-seat-availabilities_9_oskc.gif

From left, December 27, 28 and 29's seat availabilities.

eastbound: from Kagoshima-Chuo to Shin-Osaka by Sanyo and Kyushu's thru service
20131221_winter-seat-availabilities_10_kcos.gif

From left, January 3, 4 and 5's seat availabilities.

詳細:JR東海 - 平成25年度 年末年始期間の指定席予約状況について (2013/12/13)JR西日本 - 年末年始期間の指定席予約状況について (2013/12/13)JR九州 - 今年の年末年始は快適な列車で出かけよう! (2013/12/13)

関連記事:速報、お盆の指定席予約状況 (2013/08/05)速報、年末年始の予約状況 (2012/12/23)

20131218_series500kodama-4seats.jpg picture by rapidliner

山陽新幹線の「こだま」に使用される500系車両(8両編成)で、ゆったり座れる4列シート(2+2)の車両が増えます。これは、座席幅・奥行きともに従来の5列シート(2+3)より3cmずつ広いレールスター用の座席を4・5号車に設置する改良工事を行い、6号車のみだった4列シート車両を4・5号車へ拡大するもの。

山陽新幹線で運転されている8両編成の車両は、N700系(みずほ・さくら型)、700系(レールスター型)、500系(こだま型)の3種類があります。このうち、N700系と700系は1~3号車が5列シートの自由席、4号車と7・8号車が4列シートの自由席、5・6号車が4列シートの指定席(N700系の6号車は半室グリーン車)です。500系車両は、1~5号車と7・8号車が5列シートの自由席、6号車のみが4列シートの指定席でしたが、4・5号車についても4列シート化し、12/19(木)以降は5・6号車が指定席になるそうです。

「こだま指定席往復きっぷ」や「こだま早特往復きっぷ」等の割引きっぷの充実もあり、「こだま」の利用が増加しているとのこと。今回の4列シート車の拡充によって、500系「こだま」の指定席での移動が、より快適になります。

500系は、「のぞみ」用の16両編成として1997年3月に営業運転を開始。その後、2008~2010年に順次8両化の改造を受け、「こだま」用車両として営業運転に就いています。1999年に営業運転を開始した後継の700系車両(のぞみ型、16両編成)の廃車が進む中、改良工事を施された500系「こだま」は、まだ当分現役として活躍しそうです。

また、他の8両編成車両に比べて編成あたりの定員が多い(N700系551名、700系571名に対し、500系600名)ことから、朝夕の通勤・通学の時間帯に重点的に運用が組まれている500系「こだま」。今回の改良工事により編成あたりの座席数が43席減少して557席となるため、今後の500系「こだま」の"使われ方"に多少の変化が見込まれます。

The West Japan Railway Company announced that they replace seats in car 4 and 5 in 8-car sets of Series 500. The new seats, 3 cm greater than before in their width and depth, are installed in 4-abreast (2+2). After this renovation work, the 4-abreast seating are available in cars 4 to 6.

On Sanyo Shinkansen, three kinds of 8-car sets are traveling now, Series N700 (Mizuho and Sakura styled cars), Series 700 (Rail Star typed cars) and Series 500 (Kodama typed cars). In Series N700 and 700 trains, cars 1 - 3 are 5-abreast free seating, car 4 and 7 - 8 are 4-abreast free seating and car 5 - 6 are 4-abreast reservation cars. Previously, in a set of Series 500 train, only car 6 is 4-abreast reservation car and the others are 5-abreast free seating. The renovation work had made car 4 and 5 4-seating cars, and car 5 and 6 will be regular reservation cars from December 19.

They reported that the passengers on Kodama trains have been increasing over the few years, with good discount tickets such as Kodama Shiteiseki Oufuku Ticket (こだま指定席往復きっぷ) and Kodama Hayatoku Oufuku Ticket (こだま早特往復きっぷ). The new 4-abreast seating car will make travel by Kodama of Series 500 more comfortable.

As Nozomi trains, 16-car sets of Series 500 were entered in passenger service in March 1997. During 2008 to 2010, they were shortened to 8-car sets and started Kodama service. Series 700 cars, the succession of Series 500, are now in the process of retirement. But renovated Series 500 cars are estimated to be in service at least a few more years.

And 8-car sets of Series 500 are mainly operated in morning and evening hours, because their seating capacities are larger than those of Series 700 and N700 (600 seats in a set of Series 500, 571 in Series 700 and 551 in Series N700). The capacity of Series 500 has been decreased to 557 through the renovation, the operation of these cars may be changed for the future.

詳細:JR西日本 - 500系こだま号の4列シート車両の拡充について (2013/11/22)

20131215_reprice-with-tax.jpg picture by Ken Teegardin

8%への消費税率引き上げに伴い、2014/04/01付で運賃・料金が改定されることが、JR各社から発表されました。これは、税率引き上げ相当分を運賃・料金に転嫁するもの。基本的に改定率は105/108ですが、全体での改定率が105/108となるよう、一部の運賃・料金に調整が施されます。

新幹線の主な区間の運賃・料金(「のぞみ」「みずほ」通常期指定席利用)の改定額等(※国土交通大臣へ認可申請中)は以下をご参照ください。なお、リスト中には、一部、公表されている改定額と現行の計算ルールにもとづいて当サイトが独自に算出した金額を含みます。

主な区間の運賃、料金の改定額等
  • 東京~名古屋 (310円、約2.876%値上げ):
    • 現行 10,780円 (運賃6,090円 + 特急料金4,690円)
    • 改定後 11,090円 (運賃6,260円 + 特急料金4,830円)
  • 東京~新大阪 (400円、約2.847%値上げ):
    • 現行 14,050円 (運賃8,510円 + 特急料金5,540円)
    • 改定後 14,450円 (運賃8,750円 + 特急料金5,700円)
  • 東京~岡山 (480円、約2.847%値上げ):
    • 現行 16,860円 (運賃10,190円 + 特急料金6,670円)
    • 改定後 17,340円 (運賃10,480円 + 特急料金6,860円)
  • 東京~広島 (530円、約2.857%値上げ):
    • 現行 18,550円 (運賃11,340円 + 特急料金7,210円)
    • 改定後 19,080円 (運賃11,660円 + 特急料金7,420円)
  • 東京~博多 (630円、約2.823%値上げ):
    • 現行 22,320円 (運賃13,440円 + 特急料金8,880円)
    • 改定後 22,950円 (運賃13,820円 + 特急料金9,130円)
  • 東京~熊本 (750円、約2.844%値上げ):
    • 現行 26,370円 (運賃14,570円 + 特急料金11,800円)
    • 改定後 27,120円 (運賃14,990円 + 特急料金12,130円)
  • 東京~鹿児島中央 (830円、約2.799%値上げ):
    • 現行 29,650円 (運賃15,960円 + 特急料金13,690円)
    • 改定後 30,480円 (運賃16,410円 + 特急料金14,070円)
  • 名古屋~新大阪 (180円、約2.821%値上げ):
    • 現行 6,380円 (運賃3,260円 + 特急料金3,120円)
    • 改定後 6,560円 (運賃3,350円 + 特急料金3,210円)
  • 名古屋~岡山 (310円、約2.823%値上げ):
    • 現行 10,980円 (運賃6,090円 + 特急料金4,890円)
    • 改定後 11,290円 (運賃6,260円 + 特急料金5,030円)
  • 名古屋~広島 (400円、約2.892%値上げ):
    • 現行 13,830円 (運賃8,190円 + 特急料金5,640円)
    • 改定後 14,230円 (運賃8,420円 + 特急料金5,810円)
  • 名古屋~博多 (510円、約2.829%値上げ):
    • 現行 18,030円 (運賃10,820円 + 特急料金7,210円)
    • 改定後 18,540円 (運賃11,120円 + 特急料金7,420円)
  • 名古屋~熊本 (630円、約2.868%値上げ):
    • 現行 21,970円 (運賃11,840円 + 特急料金10,130円)
    • 改定後 22,600円 (運賃12,180円 + 特急料金10,420円)
  • 名古屋~鹿児島中央 (720円、約2.851%値上げ):
    • 現行 25,250円 (運賃13,230円 + 特急料金12,020円)
    • 改定後 25,970円 (運賃13,610円 + 特急料金12,360円)
  • 新大阪~岡山 (170円、約2.805%値上げ):
    • 現行 6,060円 (運賃2,940円 + 特急料金3,120円)
    • 改定後 6,230円 (運賃3,020円 + 特急料金3,210円)
  • 新大阪~広島 (290円、約2.857%値上げ):
    • 現行 10,150円 (運賃5,460円 + 特急料金4,690円)
    • 改定後 10,440円 (運賃5,620円 + 特急料金4,820円)
  • 新大阪~博多 (420円、約2.821%値上げ):
    • 現行 14,890円 (運賃9,350円 + 特急料金5,540円)
    • 改定後 15,310円 (運賃9,610円 + 特急料金5,700円)
  • 新大阪~熊本 (530円、約2.893%値上げ):
    • 現行 18,320円 (運賃10,370円 + 特急料金7,950円)
    • 改定後 18,850円 (運賃10,670円 + 特急料金8,180円)
  • 新大阪~鹿児島中央 (610円、約2.824%値上げ):
    • 現行 21,600円 (運賃11,760円 + 特急料金9,840円)
    • 改定後 22,210円 (運賃12,090円 + 特急料金10,120円)
  • 岡山~広島 (170円、約2.805%値上げ):
    • 現行 6,060円 (運賃2,940円 + 特急料金3,120円)
    • 改定後 6,230円 (運賃3,020円 + 特急料金3,210円)
  • 岡山~博多 (350円、約2.832%値上げ):
    • 現行 12,360円 (運賃7,140円 + 特急料金5,220円)
    • 改定後 12,710円 (運賃7,340円 + 特急料金5,370円)
  • 岡山~熊本 (470円、約2.843%値上げ):
    • 現行 16,530円 (運賃8,900円 + 特急料金7,630円)
    • 改定後 17,000円 (運賃9,150円 + 特急料金7,850円)
  • 岡山~鹿児島中央 (570円、約2.832%値上げ):
    • 現行 20,130円 (運賃10,610円 + 特急料金9,520円)
    • 改定後 20,700円 (運賃10,910円 + 特急料金9,790円)
  • 広島~博多 (250円、約2.809%値上げ):
    • 現行 8,900円 (運賃4,940円 + 特急料金3,960円)
    • 改定後 9,150円 (運賃5,080円 + 特急料金4,070円)
  • 広島~熊本 (370円、約2.809%値上げ):
    • 現行 13,170円 (運賃6,800円 + 特急料金6,370円)
    • 改定後 13,540円 (運賃6,990円 + 特急料金6,550円)
  • 広島~鹿児島中央 (480円、約2.759%値上げ):
    • 現行 17,400円 (運賃9,140円 + 特急料金8,260円)
    • 改定後 17,880円 (運賃9,390円 + 特急料金8,490円)
  • 博多~熊本 (140円、約2.806%値上げ):
    • 現行 4,990円 (運賃2,070円 + 特急料金2,920円)
    • 改定後 5,130円 (運賃2,130円 + 特急料金3,000円)
  • 博多~鹿児島中央 (280円、約2.753%値上げ):
    • 現行 10,170円 (運賃5,360円 + 特急料金4,810円)
    • 改定後 10,450円 (運賃5,510円 + 特急料金4,940円)
  • 熊本~鹿児島中央 (180円、約2.663%値上げ):
    • 現行 6,760円 (運賃3,150円 + 特急料金3,610円)
    • 改定後 6,940円 (運賃3,240円 + 特急料金3,700円)

JR Companies announced that they will reprice fares and fees with increasing in the consumption tax rate to 8% on April 1, 2014. This pass the charge on new fares and fees. Basically the markup ratio is 105/180 and some new price will be coordinated to make the collective ratio surely 105/180.

The new prices (traveling by reservation seats in Nozomi and Mizuho trains), under applying to the Minister of Land, Infrastructure and Transportation, are shown below. In the list, ome amount is originally calculated by this site with published value and existing computation methods.

New prices for major sectors
  • Tokyo - Nagoya (increased JPY 310, about 2.876%):
    • current price JPY 10,780 (fare JPY 6,090 + exp. fee JPY 4,690)
    • new price JPY 11,090 (fare JPY 6,260 + exp. fee JPY 4,830)
  • Tokyo - Shin-Osaka (increased JPY 400, about 2.847%):
    • current price JPY 14,050 (fare JPY 8,510 + exp. fee JPY 5,540)
    • new price JPY 14,450 (fare JPY 8,750 + exp. fee JPY 5,700)
  • Tokyo - Okayama (increased JPY 480, about 2.847%):
    • current price JPY 16,860 (fare JPY 10,190 + exp. fee JPY 6,670)
    • new price JPY 17,340 (fare JPY 10,480 + exp. fee JPY 6,860)
  • Tokyo - Hiroshima (increased JPY 530, about 2.857%):
    • current price JPY 18,550 (fare JPY 11,340 + exp. fee JPY 7,210)
    • new price JPY 19,080 (fare JPY 11,660 + exp. fee JPY 7,420)
  • Tokyo - Hakata (increased JPY 630, about 2.823%):
    • current price JPY 22,320 (fare JPY 13,440 + exp. fee JPY 8,880)
    • new price JPY 22,950 (fare JPY 13,820 + exp. fee JPY 9,130)
  • Tokyo - Kumamoto (increased JPY 750, about 2.844%):
    • current price JPY 26,370 (fare JPY 14,570 + exp. fee JPY 11,800)
    • new price JPY 27,120 (fare JPY 14,990 + exp. fee JPY 12,130)
  • Tokyo - Kagoshima-Chuo (increased JPY 830, about 2.799%):
    • current price JPY 29,650 (fare JPY 15,960 + exp. fee JPY 13,690)
    • new price JPY 30,480 (fare JPY 16,410 + exp. fee JPY 14,070)
  • Nagoya - Shin-Osaka (increased JPY 180, about 2.821%):
    • current price JPY 6,380 (fare JPY 3,260 + exp. fee JPY 3,120)
    • new price JPY 6,560 (fare JPY 3,350 + exp. fee JPY 3,210)
  • Nagoya - Okayama (increased JPY 310, about 2.823%):
    • current price JPY 10,980 (fare JPY 6,090 + exp. fee JPY 4,890)
    • new price JPY 11,290 (fare JPY 6,260 + exp. fee JPY 5,030)
  • Nagoya - Hiroshima (increased JPY 400, about 2.892%):
    • current price JPY 13,830 (fare JPY 8,190 + exp. fee JPY 5,640)
    • new price JPY 14,230 (fare JPY 8,420 + exp. fee JPY 5,810)
  • Nagoya - Hakata (increased JPY 510, about 2.829%):
    • current price JPY 18,030 (fare JPY 10,820 + exp. fee JPY 7,210)
    • new price JPY 18,540 (fare JPY 11,120 + exp. fee JPY 7,420)
  • Nagoya - Kumamoto (increased JPY 630, about 2.868%):
    • current price JPY 21,970 (fare JPY 11,840 + exp. fee JPY 10,130)
    • new price JPY 22,600 (fare JPY 12,180 + exp. fee JPY 10,420)
  • Nagoya - Kagoshima-Chuo (increased JPY 720, about 2.851%):
    • current price JPY 25,250 (fare JPY 13,230 + exp. fee JPY 12,020)
    • new price JPY 25,970 (fare JPY 13,610 + exp. fee JPY 12,360)
  • Shin-Osaka - Okayama (increased JPY 170, about 2.805%):
    • current price JPY 6,060 (fare JPY 2,940 + exp. fee JPY 3,120)
    • new price JPY 6,230 (fare JPY 3,020 + exp. fee JPY 3,210)
  • Shin-Osaka - Hiroshima (increased JPY 290, about 2.857%):
    • current price JPY 10,150 (fare JPY 5,460 + exp. fee JPY 4,690)
    • new price JPY 10,440 (fare JPY 5,620 + exp. fee JPY 4,820)
  • Shin-Osaka - Hakata (increased JPY 420, about 2.821%):
    • current price JPY 14,890 (fare JPY 9,350 + exp. fee JPY 5,540)
    • new price JPY 15,310 (fare JPY 9,610 + exp. fee JPY 5,700)
  • Shin-Osaka - Kumamoto (increased JPY 530, about 2.893%):
    • current price JPY 18,320 (fare JPY 10,370 + exp. fee JPY 7,950)
    • new price JPY 18,850 (fare JPY 10,670 + exp. fee JPY 8,180)
  • Shin-Osaka - Kagoshima-Chuo (increased JPY 610, about 2.824%):
    • current price JPY 21,600 (fare JPY 11,760 + exp. fee JPY 9,840)
    • new price JPY 22,210 (fare JPY 12,090 + exp. fee JPY 10,120)
  • Okayama - Hiroshima (increased JPY 170, about 2.805%):
    • current price JPY 6,060 (fare JPY 2,940 + exp. fee JPY 3,120)
    • new price JPY 6,230 (fare JPY 3,020 + exp. fee JPY 3,210)
  • Okayama - Hakata (increased JPY 350, about 2.832%):
    • current price JPY 12,360 (fare JPY 7,140 + exp. fee JPY 5,220)
    • new price JPY 12,710 (fare JPY 7,340 + exp. fee JPY 5,370)
  • Okayama - Kumamoto (increased JPY 470, about 2.843%):
    • current price JPY 16,530 (fare JPY 8,900 + exp. fee JPY 7,630)
    • new price JPY 17,000 (fare JPY 9,150 + exp. fee JPY 7,850)
  • Okayama - Kagoshima-Chuo (increased JPY 570, about 2.832%):
    • current price JPY 20,130 (fare JPY 10,610 + exp. fee JPY 9,520)
    • new price JPY 20,700 (fare JPY 10,910 + exp. fee JPY 9,790)
  • Hiroshima - Hakata (increased JPY 250, about 2.809%):
    • current price JPY 8,900 (fare JPY 4,940 + exp. fee JPY 3,960)
    • new price JPY 9,150 (fare JPY 5,080 + exp. fee JPY 4,070)
  • Hiroshima - Kumamoto (increased JPY 370, about 2.809%):
    • current price JPY 13,170 (fare JPY 6,800 + exp. fee JPY 6,370)
    • new price JPY 13,540 (fare JPY 6,990 + exp. fee JPY 6,550)
  • Hiroshima - Kagoshima-Chuo (increased JPY 480, about 2.759%):
    • current price JPY 17,400 (fare JPY 9,140 + exp. fee JPY 8,260)
    • new price JPY 17,880 (fare JPY 9,390 + exp. fee JPY 8,490)
  • Hakata - Kumamoto (increased JPY 140, about 2.806%):
    • current price JPY 4,990 (fare JPY 2,070 + exp. fee JPY 2,920)
    • new price JPY 5,130 (fare JPY 2,130 + exp. fee JPY 3,000)
  • Hakata - Kagoshima-Chuo (increased JPY 280, about 2.753%):
    • current price JPY 10,170 (fare JPY 5,360 + exp. fee JPY 4,810)
    • new price JPY 10,450 (fare JPY 5,510 + exp. fee JPY 4,940)
  • Kumamoto - Kagoshima-Chuo (increased JPY 180, about 2.663%):
    • current price JPY 6,760 (fare JPY 3,150 + exp. fee JPY 3,610)
    • new price JPY 6,940 (fare JPY 3,240 + exp. fee JPY 3,700)

詳細:JR東海 - 消費税率引上げに伴う運賃・料金改定の認可申請について (2013/12/12)JR西日本 - 消費税率引き上げに伴う運賃・料金改定について (2013/12/12)JR九州 - 消費税率の引き上げに伴う運賃及び料金の変更について (2013/12/12)JR東日本 - 消費税率引上げに伴う運賃・料金改定について (2013/12/12)